Sunday, October 3, 2010

Cabaran semasa bekerja


Dalam tempoh seminggu ini, banyak sungguh cabaran dan dugaan yg aku hadapi. Yg aku maksudkan ialah mengenai kerja aku di Lab. Minggu ini kirenya aku nak wat 'purify' protein atau nak tulenkan protein aku r.  Aku dah wat planning baik nyer.

Da r kena ambil masa untuk growth bakteria, 1 hari dlm 20 ml, 1 hari 'up scale' 2 liter dan seterusnya kena dapatkan protein untuk ditulenkan. Lebih kurang tiga hari. Tp betul-betul dugaan bile protein aku xbleh mix ngan buffer cam xlarut r, burn 3 hari aku. Terpaksa buang, nasib ade wat 'back up'. Kire hari Jumaat tu aku prepare dr pagi semua persiapan untuk naik ke CGAT UKM, termasuk protein aku tu. Aku bercadang nak naik atas pas smbhyg Jumaat, tp tetiba ujan lebat lak. 


Aku xleh grk ngan motor kerana ujan lebat, terpaksa r jalan kaki ikut laluan antara fakulti-fakulti. Da kul 1 ni, kene cpt bergerak, jd bergerak aku dgn pantas. Kire aku terpaksa jln kaki dgn 'pantas' pergi dan balik sejauh lebih kurang 1 km. Kire bersemangat juga aku selepas itu untuk nak naik ke CGAT walaupun penat dan ujan renyai-renyai. Trus aku menaiki moto merah aku dan bergerak ke CGAT. Perjalanan agak jauh dengan melalui kawasan berbukit-bukit ngan corner-corner tajam lagi, ditambah ngan ujan, terpaksa bawak moto ngan berhati-hati tp penuh skil ala-ala 'Valentino rossi' sambil wat corner baring coz da lmbt. 



Terpakse beb, da lmbt kul 3 da ni, nak run mesin 'purify protein' tu da r lama, nanti balik maghrib plak. Punye r bersemangat, bwk brg-brg turun moto dlm ujan-ujan pi masuk lab CGAT. Aku ngan 'confident' susun brg nak wat purify ni tetiba br aku terperasan yg mesin yg nak digunakan tu off. Aku ngan muke yg xde feel ni cube try on tp br aku tau plug mesin telah dicabut dan mesin lain plak yg guna plug tu. Da r mesin tu tgh run cam wat 'condition' je takkan nak main cabut jer, mengamuk tuan punyer Lab nanti. Aku try r nak tanye org-org Lab tu, tp tinggal budak undergarad yg xtau pasal mesin tu. Senior dorang sorang termasuk member aku pun xde, aku try call member aku xjwb la plak. Mana la dorang pergi, aku ckp dlm hati. Rasa tension giler ni, setelah berpenat lelah jd camni plak, argh........ tension.



Setelah tunggu lebih kurang 15 min, aku pun decide nak balik Lab aku. Dah kul 3 setengah, malas nak tunggu lg, lg lambat aku mula lg lambat aku balik, lagipun mesin tu xbleh pakai kot hari tu. Penat + tension + lapar,+badan  basah, aku pun turun semula ke Lab aku. Memang rase penat giler mental ngan fizikal aku, bnyk betul dugaan aku nak wat penulenan protein ni. Ape r aku nak jawab ngan supervisor aku minggu dpn bile die balik dr Australia. Akhir kata, kita hanya merancang tp Tuhan yg menentukan. Harap maaf atas bahasa yg agak berterabur ni hahaha.

1 comment: